"Šani nás dostal" :-)

Autor: Katarína Lorenčíková | 7.8.2011 o 11:27 | (upravené 7.8.2011 o 14:58) Karma článku: 2,45 | Prečítané:  427x

Čakala som na zastávke električky hľadiac pritom na čakajúcich ľudí. "Zuza, a to kto ten Šani? Co to?", zmätene sa opýtal svojej kamarátky čakajúci  pán na električku východniarským akcentom, ktorý dodával celej tejto situácii  svoje čaro. "Počkaj, ta pozreme  tu, píšu, že zozadu, ta Lacko - to už co len vymyšleli na nás. Ta to co za reklamu. Šme še dobre nachytali. Net ani Šaniho, ani pointy", skonštatovali všetci čakajúci. "Slečna zlatá, ta vy znace kto to ten "Šani"? Bo my ne. Aľe tu - kukajce, píšu - "Keď  nie si online - neexistuješ", ta že Zuza - na nás nemysľeli - my neexistujeme, či co.. Bo nezname - ani kto je Šani, ani ne sme online. A to už co za slogan. Operator dajaky. Zuza - aj na tej druhej zastávke bolo napísané perom - "Šani, kde si"? Ta co to tu mace za "Šaniho", všadi popísané o dajakym Šanim.. Ta druhy Godot?:-) A on nepridze? Šaniho nikdze, Šani nás dostal Zuza!", odvetil pán, ktorý so svojou početnou skupinou nastúpil na prichádzajúcu električku. Priznávam, raz  som sa tiež dala nachytať sloganom tejto absurdnej reklamy. "Ani tu nie je Šani? Pozri hore. Keď  nie si online, neexistuješ", tak znie slogan nášho mobilného operátora na neobmedzený internet..

Ak nie som online - neexistujem? Má to hlbšiu pointu? Je to iba "reklamný slogan", ale.. pochopí ho aj človek, ktorý nesleduje horúce novinky ponúk mobilných operátorov? Dáva táto reklama zmysel?

Presne tak sa potom stáva, že "nezainteresovaní" ľudia, ktorí reklamy nesledujú  - sa pri príchode na miestnu zastávku električky, alebo autobusu  -  jednoducho iba so záujmom a prekvapením zahľadia na veľký nadpis - "Kde je Šani? Ani tu? Pozri z druhej strany",  - a tak  celú búdku zastávky obídu a s nechápavým pohľadom sa pozrú na ďaľší nadpis - "Ani tu nie je? Pozri hore." Hľadiac hore prečítajú ďaľšiu absurdnosť - "Keď nie si on line, neexistuješ..", a tu sa končí "zábava" reklamného sloganu - "Kde je Šani"...

Tento slogan sa stal letnou kampaňou jedného z našich operátorov. Úspešne? Mňa osobne - táto reklama dosť pobavila - hľadiac na ľudí, ktorí hľadajú na autobusovej, či "električkovej" zastávke už spomínaného "Šaniho", prizerajúc sa na ďaľší vtipný slogan - "Ak nie si online - neexistuješ.." Takže - ak nie som online neexistujem? No - vo virtuálnom svete možno áno. Hlbšiu pointu tu však hľadať nemôžeme. Čo sa dá robiť - svet reklamy je zradný.

Ako sa ale vyjadrila jedna z odborníčok na reklamu  - Eva Rajčáková - z Rady pre reklamu - "Reklamný text nie je možné  brať doslovne . Jeho použitie je súčasťou reklamného nadsadenia, ktoré je potrebné vnímať v kontexte celého príbehu a cieľa reklamy, ktorým je komunikácia služby internet."

Dňa 22. júla posudzovala  Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (RPR) 9 sťažností na porušenie etického kódexu reklamnej praxe - medzi nimi aj tento reklamný spot - propagujúci výhody mobilného internetu.  Zatiaľ, čo námietky konkurenčného operátora -  boli podľa komisie RPR opodstatnené, námietky ľudských občanov - že reklama diskriminuje ľudí, ktorí internet nevyužívajú  -  a nie sú tak súčasťou virtuálneho sveta, lebo existencia človeka je širší pojem, ako to, či je online alebo nie - neprešli. (Zdroj agentúra Sita)

Virtuálny svet.

Posunul nás ďaleko, za hranice ľudských možností, ale aj zničil niečo, čo malo svoje čaro. Všetko má ale svoje dve strany a závisí na nás, ako sa so všetkým vysporiadame a na čo virtualitu využijeme, kam nás tento veľký virtuálny pohodlný svet posunie.

Staré známe - "Myslím teda som,.."  - nahradilo  - "Keď nie si online - neexistuješ,.."?

Samozrejme, nie je možné vzájomnej komparácie. Veď spomínaná veta je iba reklamným sloganom.  "Cogito, ergo sum"  -  siaha ďaleko do minulosti a je za tým hlbší zmysel, kým výrok - "Keď nie si on ine, neexistuješ" - je iba reklamným spotom, za ktorým nemáme hľadať hlbšie preniknutie pod povrch.

Reklama. Slová použité na prezentácie výrobku - tak, aby to bolo pútavé a tiež tak, aby to splnilo účel. Slová na billboarde. Sú to iba slová? Okrem toho - každé slovo prináša určitú energiu, rezonanciu..

A možno je to iba obraz našej doby a spoločnosti - "ako žijeme",...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?